سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنچه که باید درباره منطقه آزاد کیش بدانیم!

 

نگاهی کوتاه به تاریخچه منطقه آزاد کیش

زمانی کیش مرکز دادوستد و بازرگانی منطقه و حتی یکی از مراکز تجارت در جهان بود. پس از مدتی این جزیره به تصرف پرتغالی‌ها درآمد. پس از آن این شاه عباس صفوی بود که برای اولین‌بار و بعد از سال‌های طولانی جزیره کیش را از چنگ پرتغالی‌ها بیرون کشید. پس از این شاهِ صفوی، کیش به قاجارها رسید و آن‌ها پس از یک دوره خرید و فروش این جزیره و در عین حال رها کردنِ آن به حال خودش، حکومت را به پهلوی‌ها دادند. تغییرات کیش از دوره پهلوی آزاد شد و اهمیت پیدا کرد. پس از انقلاب نیز کیش به عنوان منطقه‌ گردشگری مهم شناخته شد   .

 

موقعیت جغرافیایی کیش

منطقه آزاد تجاری - صنعتی کیش یکی از مناطق هفتگانه آزاد ایران است که در استان هرمزگان قرار دارد. منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندرابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است و اداره امور آن برعهده سازمانی است که مسئولیت‌هایش از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور تهیه و تصویب شده‌است.

کیش اولین منطقه آزاد ایران و شهرت اصلی‌اش برای تفریحی بودن آن است.

 

آب و هوای منطقه آزاد کیش

شار بخار آب جزیره در بیشتر ایام سال غالباً در حدی بسیار بالا اسـت (رطوبت نسبی 50 – 60 درصد). اختلاف دمای متوسط روزانه جزیره در طول سال کم‌تر از 9 – 10 درجه است و سقوط دما هیچ گاه در حد یخبندان یا صفر نیست. براساس داده‌های هواشناسی مقدار متوسط رطوبت در هر کیلوگرم هوای گرم و خشک جزیره در دی ماه 15 گرم و تیرماه حدود 25 گرم است. هوای کیش در ماه‌های مهر تا فروردین، دارای گرمای ملایم ومطبوع است ودر این فاصله‌ی زمانی جزیره در شرایط زیست محیطی مطلوب قراردارد. از اردیبهشت تا مهر هوای کیش گرم و شرجی و میانگین دمای روزانه جزیره در این ماه‌ها تقریباً نزدیک به هم است. در اردیبهشت چون آب دریا هنوز سرد و رطوبت نسبی پائین است هوای کیش تقریباً خشک و باد آن ملایم، خنک و نسیم وار بوده و در مجموع هوای آن بهاری و لطیف و شرایط زیست محیطی آن بسیار مطلوب است.

 

آشنایی با فرهنگ و مردم کیش

جمعیت جزیره کیش بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1385 برابر 20922 نفر بوده که 82 درصد آن طی سال‌های اخیر در نتیجه فعالیت‌های اشتغالزایی به کیش مهاجرت کرده‌اند. میزان باسوادی در کیش بیش از 92 درصد و درصد اشتغال بالای 98 درصد است که نشان دهنده وضعیت بسیار مطلوب این دو شاخص است.

 

ملاقات با اهالی بومی یک کشور یا منطقه برای بسیاری از گردشگران یک جاذبه فراموش نشدنی بشمار می‌آید. در محله سفین شما می‌توانید با اهالی بومی سخت‌کوش و خونگرم کیش ملاقات کرده و از نزدیک با سبک زندگی آنها آشنا شوید. تقریباً تمامی بانوان، مردان و کودکان این محله از لباس‌های سنتی استفاده می‌کنند. لباس محلی مردان "دشداشه" و "غتره" می‌باشد و زنان "ملفع " پوشیده "بطوطه" یا (برقع) روی چهره‌شان می‌گذارند. مهم‌ترین اعیاد عید قربان و عید غدیر می‌باشد. ساز اصلی محلی "حبان"،"نی انبونه" و "دهل" است.

 

شغل سنتی بومیان ماهیگیری، دامداری، دریانوردی و تجارت است و در گذشته به صید مروارید نیز می‌پرداختند. ابزارهای اصلی صیادان کیش برای ماهیگیری تور ماهیگیری، گرگور و قلاب هستند. اما علاوه بر آنها استفاده از "مشتا" و نیزه و حتی ماهیگیری با دست نیز در سطح بسیار محدودی رواج دارد.

 

همزمان با توسعه توریستی و تجاری جزیره بخشی از این افراد به کارهای خدماتی روی آورده‌اند و بقیه از طرق سنتی به امرار معاش می‌پردازند. ماهیگیری و دامپروری در میان بومیان معمول است. تجار محلی و بومی در بازار سفین به کار مشغول هستند. فضا و معماری سنتی این بازار یادآوری بازارهای سنتی و قدیمی سرزمین اصلی ایران است.

 

     جاذبه های منطقه آزاد کیش به چند دسته تقسیم بندی میشود چرا که این منطقه از اهمیت بالایی برخورداراست و میزان سرمایه گزاری در آن هر روز بیشتر میشود.

 

جاذبه‌های تاریخی

·        شهر تاریخی حریره

·        شهر زیرزمینی کاریز

·        کشتی یونانی

جاذبه‌های تفریحی

·        پارک دلفین‌ها و باغ پرندگان

·        درخت سبز

·        اسکله بزرگ تفریحی کیش

·        تم پارک آبی اوشن

·        پارک هنر

·        ساحل مرجانی

·        سواحل ماسه‌ای-مرجانی

·        باغ وحش، آکواریوم

·        دلفیناریوم

  

منطقه آزاد کیش چگونه اداره می‌شود؟

منطقه آزاد کیش چطور اداره می‌شود؟ درباره اداره منطقه آزاد کیش و هدف آن گفته شده: “اداره امور منطقه آزاد کیش بر عهده سازمانی است که مسئولیت‌های آن از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشور تهیه و تصویب شده است. اهداف اساسی این سازمان انجام امور زیر بنایی مورد نیاز در جزیره، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال مفید سازنده، جذب سرمایه گذاری‌های داخلی وخارجی، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی به منظور توسعه صادرات غیر نفتی، تدارک مقدمات تولید کالاهای صنعتی و راه اندازی صنایع تبدیلی و بالاخره بهره برداری از موقعیت‌های اختصاصی جزیره آزاد کیش”.